Ada dua orang gadis yang cantik. Salah satu dari mereka cara berfikirnya Matematik (M) dan yang satu lagi cara berfikirnya menggunakan Logik(L). Mereka berdua berjalan pulang melalui jalan yang gelap, dan jarak rumah mereka masih agak jauh. Setelah beberapa lama mereka berjalan, tiba-tiba mereka perasan ada seseorang sedang mengekori mereka… M : Awak perasan tak ada seorang lelaki yang sedang berjalan mengikuti kita kira-kira sejak tiga puluh lapan minit yang lalu? Aku kuatir dia bermaksud jahat. L : Itu hal yang Logik. Aku rasa dia nak merogol kita la. M : Alamak, dengan kecepatan berjalan kita seperti ini, dalam waktu 15 minit dia akan berjaya tangkap kita. Adoh hai, apa yang harus kita buat?. L : Hanya ada 1 cara[…]

Sepasang pengantin yang baru berkahwin 4 bulan. pada suatu malam si isteri memeluk leher suami dengan nada manja seraya berkata, ” ayang, period i dah lewat sebulan, tapi i tak boleh nak pastikan lagi sebab kita kena gi check kat doktor.” Si suami yang teramat gembira tu pun berpakat dengan isterinya untuk tidak memberitahu sesiapa pun tentang perkhabaran gembira ini sehingga ianya benar2 pasti. Pada suatu hari, pasangan ini di datangi oleh pegawai dari TNB kerana terdapat tunggakkan dalam pembayaran bill elektrik rumah mereka. Pegawai TNB tu pun berkata ” ini rumah En. Mahpus ker?” “iya, saya ni isterinya. ada apa encik” Pegawai TNB tu pun berkata, ” Puan, ni dah sebulan lewat, saya dah tak boleh tunggu ni, nanti[…]

  Kisah Tiga Budak Hitam   Tiga orang budak hitam berjalan-jalan di atas pasir di persisiran sebuah pantai. Tiba-tiba seorang dari mereka tertendang sebiji botol. Beliaupun mengambil botol tersebut. Botol tersebut tertutup rapat dengan penutup gabus. Kesemua mereka kehairanan dan tertanya-tanya apa yang ada di dalam botol tersebut. Lalu salah seorang dari mereka pun membukanya. Terbuka sahaja botol tersebut, keluarlah seekor jin yang amat besar. Jin tersebut ketawa-terbahak-bahak lalu berkata ” Siapakah engkau hai manusia yang telah membebaskan aku? Aku telah terkurung dalam botol ini selama 20 tahun. Dalam masa terkurung aku telah bersumpah akan menyempurnakan 3 hajat sesiapa yang membebaskan aku dari botol ini.. Nah! Sekarang kamu semua pintalah apa-apa, akan aku tunaikan permintaanmu” Ketiga-tiga budak hitam itu mulanya[…]

Bicara hati Dikala hari menerangi bumi Taat nya matahari tanpa membantah … Terus beribadah dan sentiiasa tepat pada saatnya Begitulah mahkluk ciptaan Allah yang lain ..senantiasa dalam ketaatan mengikut tugas masing masing buat keperluan peduduk bumi …. Subhanallah Oleh yang demikian kita yang bernama. Manusia tolong perhati tolonglah fikir.. Yang dimuliakan dan dibekalkan akal …Sesungguhnya makhluk alam semesta ini bergerak pada Arahan garis panduan Allah SWt Begitulah kita duduk di dunia hak rasa lama Padahal hanya sementara ..maka patuh dan taatlah akan garis panduan hukum hakam Yang ditentukan Allah …maka akan kelihatan tersusun kemas dan teratur apabila peraturan Diamalkan dalam hari hari hidup kita…. Bahagikan masa kita 8 jam bekerja 8 jam rehat dan 8 jam beramal…. Please follow and[…]

NAFSU ITU RAHMAT SALAH GUNA DAPAT LAKNAT. Bukan mudah memerangi nafsu kerana terlalu banyak dahan, ranting, pucuk dan akar perlu disusuri. Terlalu banyak cabang dan liku perlu dipagari. Tersilap sikit menerajui nafsu maka nafsu laknatlah memakan diri. Kerana nafsu laknat bolih berbunuhan, kerana nafsu laknat bolih bermusuhan, kerana nafsu laknat berlaku penipuan, kerana nafsu laknat berlaku pembohongan. Kerana nafsu laknat berlaku penceraian, kerana nafsu laknat yg haram bolih dihalalkan, yg halal bolih diharamkan. Kerana nafsu laknat Quran dipunggungkan. Kerana nafsu laknat dunia tidak aman dari peperangan. Kerana nafsu laknat bolih menyalahkan Tuhan Kerana nafsu laknat bolih tak mengaku adanya Tuhan. Kerana nafsu laknatlah kitab dan sunnah dipermainkan. (atom) *PERINGATAN BUATKU* Beza dulu dan Sekarang… Tahukah kalian betapa sibuk orang-orang zaman[…]

Jika kita tidak memotongnya, Nescaya kita akan dipotong olehNya… YA, itulah sifat WAKTU Sahabat, Jika kita tidak mengisi waktu kita dengan sesuatu yang bermanfaat, kita akan diisi dengan sesuatu yang akan membawa kita kepada “penyesalan” … Semoga kita tidak tergolong dalam golongan orang yang menyesal kerana KERUGIAN.. Golongan ORANG :x: RUGI ; 1- Golongan orang beriman 2- Orang yang beramal soleh 3- Orang yang selalu nasihat ke arah kebaikkan 4- Orang yang berpesan kearah kesabaran Jadi sudahkah masa kita digunakan untuk sesuatu yang bermanfaat :interrobang: atau habis ke arah yang :x: bermanfaat :interrobang: Diri kita, kita tahu,… Orang lain tak tahu.. Tepuk dada tanya IMAN kita sendiri.. Kata Imam Ash-Syafie; “Waktu ibarat pedang, jika engkau tidak menebasnya maka ialah yang[…]

PERINGATAN BUAT DIRI Mungkin pada hari ini kita belum mahu menyesali serta menginsafi diri untuk mengerjakan amal soleh dan taqwa kepada Allah lantaran belum lagi didatangi dengan kesusahan dan balasan sepertimana umat-umat terdahulu yang ditimpa azab akibat tidak mahu tunduk mentaati perintah Allah serta meninggalkan laranganNya. Ramai manusia menyangka bahawa mereka masih punya masa yang banyak lalu menunda-nunda taubat dan lalai dalam mengerjakan taqwa. Sedangkan maut sentiasa mengintai usia. Amat malang jika masih lagi ada di antara kita masih bertangguh untuk mula berhijrah dan beramal soleh kerana percaya BELUM SAMPAI SERU lalu hanya duduk menunggu hidayah dari Allah. Memang benar hidayah itu milik Allah. Namun sebagaimana urusan rezeki, ia perlu diusahakan. Kita yang perlu bertindak dan bukan hanya menunggu orang[…]

Hidup adalah gabungan antara bahagia dan derita. Ia adalah menguji keteguhan iman seseorang. Malangnya bagi mereka yang hanya mengikut kehendak hati tidak sanggup menerima penderitaan. Dunia ini umpama lautan yang luas. Kita adalah kapal yang belayar di lautan telah banyak kapal karam didalamnya…andai muatan kita adalah iman, dan layarnya takwa, nescaya kita akan selamat dari tersesat di lautan hidup ini Kejayaan tidak datang kepada manusia yang leka. Jadikan dirimu bagai pohon yang rendang di mana insan dapat berteduh Please follow and like us:0

KITA BERJALAN MENUJU AJAL Abu Dzar rodhiyallahu ‘anhu pernah berkata, “Wahai manusia, injakkan kakimu ke tanah. Sesungguhnya sebentar lagi ia akan menjadi kuburmu. Wahai manusia, sesungguhnya hidupmu hanya beberapa hari, tiap kali waktu berlalu, bererti sebahagian hidupmu telah pergi. Wahai manusia, engkau sekarang ini selalu menghabiskan umurmu sejak lahir dari rahim ibumu. Seorang penyair mengatakan: Kita berjalan menuju ajal dalam setiap detiknya Hari-hari kita selalu berlalu, dan memiliki tahap-tahap Aku belum pernah melihat ada sesuatu yang lebih meyakinkan daripada kematian…setiap apa yang kau bayangkan tanpa diakhiri kematian itu hal mustahil… Alangkah buruknya perbuatan kita disaat muda belia tak mau menengok agamanya… Lantas, bagaimana nasib seseorang yang tetap meninggalkan agama, padahal ubannya telah menyala Berjalanlah kamu di dunia ini dengan bekal[…]